Projekt realizowany od lipca 2022 roku do 31.maja 2024 roku. Łącznie 22 miesiące
Działania projektowe odbywały się na terenie dwóch województw Łódzkiego oraz Lubelskiego o zróżnicowanej infrastrukturze instytucji odpowiedzialnych za rozwój usług społecznych na rzecz rodzin, będących mieszkańcami wybranych gmin, do działań testowych zostały zakwalifikowane następujące lokalizacje: Aleksandrowie Łódzkim (województwo łódzkie) Krzczonów (województwo lubelskie) Krzywda (województwo lubelskie) Tomaszów Lubelski (województwo lubelskie)
– celem głównym PROJEKTU BYŁO : synergiczne wzmocnienie pozycji organizacji obywatelskich w regionalnej polityce rozwoju usług społecznych poprzez wzrost ich kompetencji, a także wzrost partycypacji liderów (obywateli) w planowaniu i świadczeniu usług społecznych przy zróżnicowanej infrastrukturze instytucjonalnej ich świadczenia.
Cel ten został osiągnięty poprzez:
- Opracowanie Modelu Alternatywnej Partycypacji NGO w rozwoju lokalnych usług społecznych (w skrócie MAP), który jest uniwersalnym „drogowskazem” dla współpracy w zależności od decyzji Gmin w zakresie wybranego wariantu organizacji usług (CUS lub dotychczasowy ośrodek) dostarczania mieszkańcom potrzebnych usług. Model MAP wskazuje odrębne procedury przygotowania się organizacji obywatelskich do współpracy w różnych warunkach, przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na konieczność skorzystania z jednakowych rozwiązań, tzw. standardów organizacyjnych jakie musi spełnić każdy NGO, chcący być partnerem dla JST w rozwoju lokalnych usług społecznych.
2. Kolejnym działaniem było przeprowadzenie dwudniowych cyklu szkoleń pt;” Wzmocnienie kompetencji liderów NGO – w perspektywie organizacji i zarządzania usługami społecznymi „
Na szkoleniu Podejmowana była następująca tematyka
1. Zagadnienia ustawy o realizacji usług społecznych przez centra usług społecznych- nowa problematyka
2. Przedstawienie założeń Modelu Alternatywnej Partycypacji – zapoznanie z procedurami mającymi na celu aktywne włączenie organizacji obywatelskich do współpracy z CUS ze szczególnym uwzględnieniem struktury rodziny.
3. Poszerzenie wiedzy pracowników NGO z zakresu tworzenia lokalnych diagnoz, programów usług społecznych itp.
4. Przedstawienie korzyści płynących ze współpracy w realizacji usług społecznych dla rodzin pomiędzy NGO a CUS W ciągu dwóch dni udało nam się przeszkolić 40 osób, a z gmin wybranych do realizacji projektu zostało wybrane 8 osób które stowrzyły dwuosobowe zespoły ekspeckie, które przez okres 6 miesięcy prowadziły TEST MAP.
Etap testu MAP – był to najważniejszy okres trwania projektu pozwolił wskazać zalety, bariery instytucjonalne systemów świadczenia usług z uwzględnieniem roli i zakresu współpracy z NGO.
We wszystkich lokalizacjach testowych występuje tradycyjny wariant relacji instytucjonalnych: podmiotem odpowiedzialnym przed społecznością lokalną za koordynowanie i dostarczanie usług społecznych jest Ośrodek Pomocy Społecznej (przy czym usługi społeczne są wówczas traktowane wąsko: jako usługi skojarzone m.in. z pomocą społeczną, wspieraniem rodziny, wspieraniem osób z niepełnosprawnościami – generalnie świadczeniem ich grupom społecznym określonym według kryterium problemowego). Dwie lokalizacje to gminy wiejskie. Jedna: gmina miejsko – wiejska. Jedna: gmina miejska. W gminach: miejskiej oraz miejsko – wiejskiej funkcjonuje dużo większa liczba organizacji pozarządowych innych niż koła gospodyń wiejskich oraz ochotnicze straże pożarne, w tym świadczących szerszy zakres usług społecznych. Organizacje obywatelskie w tych gminach pozostają w stałej współpracy z samorządem terytorialnym. Samorząd z kolei posiada więcej jednostek organizacyjnych świadczących szerszy zakres usług społecznych. Lokalny układ podmiotowy (w obszarze NGO/PES oraz JST) w tych gminach eksperci ds. testowania ocenili jako współpracujący. W gminach wiejskich funkcjonuje mniej organizacji pozarządowych, a także mniej jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego. Tworzą odrębne przestrzenie – rzadko wchodzą we współpracę. Eksperci ds. testowania ocenili te układy podmiotowe jako bardziej konkurujące ze sobą. Generalnie dla wszystkich lokalizacji testowych charakterystyczne jest pewne rozdrobnienie w zakresie świadczenia usług społecznych – nie ma jednego wyraźnego koordynatora w tym zakresie, lokalnego lidera świadomie pełniącego tę rolę. Podobnie wygląda sytuacja w zakresie planowania obszaru usług społecznych: we wszystkich lokalizacjach testowych odpowiedzialność spoczywa nie tyle na samorządzie terytorialnym, co na jego poszczególnych jednostkach organizacyjnych.
Okres testu oraz wypracowane raporty końcowe z okresu testu były podstawą do opracowania Zbioru rekomendacji systemowych i legislacyjnych w zakresie rozwoju usług społecznych dla niektórych organów doradczo-konsultacyjnych, np. Rada Działalności Pożytku Publicznego, Komitet Rozwoju Ekonomii Społecznej, Rada Pomocy Społecznej, czy Rada Zatrudnienia Socjalnego oraz powstania Biuletynu projektu- te dwa dokumenty są najważniejszymi produktami projektowymi które udało nam się wypracować podczas trwania projektu.
Od stycznia 2023 roku został uruchomiony – Punkt Edukacyjno- Informacyjny, którego zadaniem byłO prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej dla organizacji pozarządowych oraz indywidualnych osób na temat wariantów współpracy z CUS-ami / lub OPS-ami w zakresie organizowania usług społecznych dla rodzin i mieszkańców gmin.
Główne zadania punktu to:
- gromadzenie najbardziej aktualnej wiedzy o rozwoju w regionie i kraju systemów świadczenia usług społecznych,
- udzielanie w ramach miesięcznych dyżurów konsultacyjnych porad, informacji i podpowiedzi a także udostępnianie wiedzy o dobrych praktykach współpracy z sektorem organizacji obywatelskich,
- tworzenie zbioru bibliotecznego zawierającego publikacje, raporty, analizy i ekspertyzy o tematyce usług społecznych, aktywnym włączaniu się organizacji obywatelskich we współpracę, w tworzenie lokalnych programów rozwoju usług społecznych.
Punkt prowadził dyżury online ze specjalistami.
Pytanie które najczęściej pojawiały się podczas konsultacji to m.in.
- Jak uzyskać środki na finansowanie Centrum Usług Społecznych po zakończeniu projektu?
- Jakie zmiany wprowadzi deinstytucjonalizacja w struktury usług społecznych?
- Jak odpowiednio pisać i składać wnioski projektowe, aby otrzymać dofinansowanie?
- Jak prawidłowo przeprowadzić diagnozę zapotrzebowania na usługi społeczne?
- Jak rozpocząć współpracę pomiędzy NGO a JST?
Odpowiedzi na powyższe pytanie znajdą Państwo na stronie internetową Stowarzyszenia.
Podczas prawie dwuletnich działań projektowych zostały również zorganizowane dwie wizyty studyjne jedna w Cus w Gminie Wiązowna oraz w CUS w Czersku.
Możemy również pochwalić się zorganizowaniem ogólnopolskiej Konferencji głównej oraz 3 konferencji panelowych. Głównym celem konferencji było upowszechnianie Modelu Alternatywnej Partycypacji Organizacji Pozarządowych w rozwoju lokalnych usług społecznych – produktu opracowanego i testowanego w gminach województw lubelskiego i łódzkiego. W ramach konferencji został zaprezentowany wypracowany model współpracy na linii ops/cus, a podmioty ekonomii społecznej – bezpośredni wykonawcy zdeinstytucjonalizowanych usług społecznych w lokalnych środowiskach. Model stanowi strategiczną wytyczną dla organizacji obywatelskich chcących aktywnie włączać się we współpracę z przyszłymi cus-ami/lub ośrodkami pomocy społecznej, czyli organizatorami usług społecznych.
Wśród przybyłych gości byli Posłanka na Sejm RP, Pani Małgorzata Gromadzka, Wicemarszałek Województwa Lubelskiego, Zbigniew Wojciechowski, Dyrektorzy Regionalnych Ośrodków Polityki Społecznej: Pani Katarzyna Maciołek z Łodzi, Pani dr Anna Zasada-Chorab Dyrektor ROPS z Katowic i Pani Małgorzata Romanko Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Lublinie. Wśród prelegentów były m.in.: Pan Prof. Mirosław Grewiński, Pani dr Joanna Lizut i Pan Paweł Rabiej. Wśród gości byli także wybitni eksperci z zakresu usług społecznych: Panią Karolinę Cyran Juraszek i Pana Cezarego Miżejewskiego. Łącznie w konferencji uczestniczyło ponad 300 osób, w tym prawie 160 stacjonarnie i ponad 150 online.
Podczas konferencji prezentowany były także dobre praktyki z zakresu funkcjonowania centrów usług społecznych. Prezentowały się Cusy z Czerska, Redzikowa ( Słupsk), Bukowska, Myślenic i Wojcieszkowa.
Konferencje Panelowe odbyły się natomiast w gminach biorących udział w testowaniu a więc w Aleksandrowie Łódzkim, w Gminie Krzywda oraz w Tomaszowie Lubelskim, gdzie również była przekazywana wiedza na temat Modelu Alternatywnej Partycypacji oraz współpracy pomiędzy NGO a JST.
Działania projektowe podejmowane podczas prawie dwuletniej pracy wielu specjalistów, wpłynęły znacząco na rozwój usług społecznych dla rodzin. A wypracowane dokumenty czy podjęte współprace służą nadal jako drogowskaz i wsparcie w dalszym rozwoju.